Moottorin esilämmitys

Moottorin esilämmitys on olennainen osa talvikunnossapitoa: kylmäkäynnistyksen rasitus pienenee, käynnistyvyys paranee ja lasit pysyvät huurteettomina. Lähtö on turvallisempi ja mukavampi.

Hyödyt lyhyesti

  • Moottori kuluu vähemmän: Lämpimänä käynnistyvä moottori voitelee heti paremmin.
  • Mahdollinen polttoainesäästö: Lämmin moottori kuluttaa vähemmän, mutta säästö on riippuvainen autosta ja kelistä.
  • Vähemmän päästöjä: Moottorin esilämmitys vähentää pakokaasupäästöjä, kun moottori käy tehokkaammin alusta alkaen.
  • Nopeampi lähtö: Lämmin moottori saavuttaa nopeasti optimaalisen suorituskyvyn, matkustamo lämpenee nopeammin ja tuulilasin näkyvyys on turvallisen kirkas.

Miten esilämmitys toimii?

Sähköinen lämmitin (lohko-, letku- tai säteilylämmitin) kytketään verkkovirtaan ennen ajoa. Lämmitysaika kannattaa säätää sään mukaan: esim. 0…–5 °C 0,5–1 h, –5…–10 °C 1–2 h. Polttoainetoimiset lisälämmittimet tarjoavat vaihtoehdon ilman verkkovirtaa ja niitä voi ohjata ajastimella tai puhelinsovelluksella.

Tarvitsetko moottorin esilämmittimen asennusta tai huoltoa?

Fixus-korjaamot auttavat esilämmittimien asennuksessa, huollossa ja korjauksissa. Kysy lähimmältä Fixus-huollolta ja varaa aika.